Preskoči na glavni sadržaj

Pariz, Francuska i moja revolucija

Možeš i točka Facebook
Prijateljica službeno putuje u Lisabon. Nazvala me jer ju je zanimalo da li da produži koji dan više!  Isplati li se?! Već sam pisala o Portugalu i mom oduševljenju tom državom. Naravno da se isplati! O Portugalu mogu pričati danima! Rekla je i da mjesec ranije, putuje u Pariz i da joj je žao što zbog sastanaka, neće imati vremena za obilazak! Ja sam nastavila pričati o Portugalu i Lisabonu! Jednostavno sam Pariz, prečula.


Da se razumijemo, volim Pariz. Ali Francusku volim više od Pariza. 
U Francuskoj sam bila u više navrata. Od sjevera do juga. Ono što Francusku i Francuze, razlikuje od drugih, je upravo ono što smo gledali u medijima u zadnje vrijeme. Njima nije problem ustati i boriti se za svoja prava. Revolucionarni su bili kroz povijest, ali ostali su to i sada. Cijenim taj njihov duh! To je ono što nama nedostaje!
Francuska je država spomenik. I osim jednog djela Azurne obale, gdje god drugdje kročite nogom, bit ćete dio te slavne prošlosti. Normandija je prekrasna. Svaki zaseok ima dušu! Obale... Ja osobno, volim Baskijski dio Francuske. Obali Atlantskog oceana ću uvijek dati prednost pred Azurnom obalom. Očito je da favoriziram manje gradove. Možda iz razloga jer su nepravedno zapostavljeni. Kad pomisle na Francusku većini je prvo i jedino na umu Pariz! Zaboravite francusku revoluciju! Kad to čujem, iskače onaj borac za pravdu u meni, i počinje Lucina revolucija! Roman bih mogla napisati o onom što u Francuskoj vrijedi vidjeti, a da do Pariza još ni ne dođem! Istina Paris je divan! Ali nemojte misliti kad ga vidite, da je to sve i da tu treba stati! Jer Francuska je puno više od Pariza!




Bayonne


Leži na utoku rijeke Nive u Adour! Nive dijeli Bayonne u Grand Bayonne i Petit Bayonne. Spaja ih 5 mostova. Oba dijela grada su okružena utvrdama Vaubana. Kuće uz obale Nive su pravi primjeri baskijske arhitekture u nacionalnim bojama. Crvenoj i zelenoj! Grand Bayonne je "komercijalniji" dio grada. U malim uličicama je hrpa trgovinica poput čokolaterija i onih koji prodaju baskijske specijalitete.  Možete obaviti kupovinu suvenira ili popiti kavicu, prije nego prošetate prema Cathédrale Sainte-Marie. Volim...ne,ne,ne pardon, OBOŽAVAM gotiku. Moj diplomski rad je vezan za arhitekturu gotičkog razdoblja. Zato me ta impozantna gotička građevina, koja se uzdiže iznad kuća u ovom djelu grada, impresionirala na prvi pogled! Sagrađena je u 12.i  13.stoljeću! Južni toranj je završen u 16., a sjeverni u 19.stoljeću. Nažalost dio katedrale je uništen u revoluciji. Najimpresivniji dio je klaustar koji ima zaseban ulaz. Ali nikako ga nemojte zaobići. U blizini je i Château Vieux, djelom iz  12.stoljeća. Ne može se ući unutra, jer je u vlasništvu vojske. Svakako posjetite i Musée Basque, etnografski muzej baskijske regije. Ako više volite galerije, preporučam Musée Bonnat. Tu ćete naći umjetnička djela mojih favorita Rembranta i van Dycka, ali i velikih Edgar Degasa, El Greca,  Botticellia, Francisco Goye...


U Petit Bayonne je Château Neuf sada izložbeni prostor. Sagrađen  1460 za obranu grada. Pont Saint-Esprit spaja  Petit Bayonne s Quartier Saint-Esprit preko Adour-a. Nigdje ne putujem da ne probam lokalne specijalitete. Ako ste poput mene svakako posjetite destileriju na sjevernoj obali Agoura i probajte lokalni liker  Izarra. Kad smo kod specijaliteta... volite čokoladu? Tko ne voli. L'Atelier du Chocolat je mjesto za vas. Nalazi se u Saint Esprit. U ovom području su bili smješteni prvi francuski "ateljei" čokolade. Upoznat ćete povijest ateljea, vidjeti proces izrade i najbolje od svega... probati tu slatku napast! Osim čokolade, ako ste u prilici probajte svakako i bayonski pršut. Ne možete doći u Bayonne, a ne otići do Biarritza. Obala ostavlja bez daha. Nepregledne stijene uz obalu i pješčane plaže kao kontrast. Surferski raj! Navratite i do Saint Jan de Luiza popularno ljetovalište na granici sa Španjolskom! Ako vam još nije dosta, u blizini je, iako preko granice lijepi San Sebastian. Razumljivo je zašto za posjet ovom kraju, treba izdvojiti nekoliko dana!




Carcassone


Moj apsolutni favorit kada je riječ o Francuskoj. Ali i šire! Grad se sastoji se od starijega dijela La Cité na desnoj i novijega La Ville basse, na lijevoj obali rijeke Aude.


Star je više od 2000 g. Okružen zidinama poziva vas da uđete ravno u bajku! Kad šetate gradom nemate osjećaj da ste u 21 stoljeću. U Carcassone-u vam vremeplov ne treba. Kad stupite nogom u njega, napravili ste korak u prošlost. Nekako vas ne bi začudilo da kakav vitez promaršira na konju. Mašta se uključuje na najjače i magija počinje!

Carcassonne je jedan od najljepših i najočuvanijih gradova okruženih zidinama! Dvostruke zidine su građene u dva perioda. Vanjski dio je građen u srednjem vijeku u doba Louis IX, dok dijelovi unutarnjih zidina  datiraju iz doba Rimskog carstva. Vidljiva je razlika između ta dva stila gradnje. Srednjovjekovni dio je građen od crvene cigle. Na zidinama se nalaze 52 obrambene kule. U jednoj od kula je smješten Musee de la Torture (Muzej Torture). Za vrijeme inkvizicije kula je služila katoličkoj crkvi. Cilj im je bio istrijebiti katare i valdežane, kršćanske vjerske pokrete koje je odbacila katolička crkva. Posjetite! Preporučam!


Unutar zidina, smješten je dvorac obitelji Trecavel iz 12.stoljeća. Jedno vrijeme je služio kao vojna tvrđava!
Ako ste u paru sa svojom ljepšom ili ružnijom polovicom, možete se odlučiti za romantičnu vožnju kočijom. Ali i ako je preskočite i odlučite se samo za šetnju gradom i uživanju u povijesti, nećete pogriješiti! Ja sam tamo bila u najboljem ženskom društvu pa ću kočije odraditi neki drugi put.
Kad zaželite malu pauzu ‘La Cité’ je opcija za vas. U ovom srednjovjekovnom djelu grada poznatom i kao ‘Bastide Saint Louis’ nalaze se tipični francuski barovi, trgovine, restorani i kafići ovdje ćete doživjeti pravu galsku atmosferu!  U jednoj od suvenirnica kupite tipične francuske sapune, parfeme ili neke od proizvoda za ljepotu.


Carcassonne se nalazi između dvije vinske regije!  Okružen je vinogradima! Obavezno odite na neku od vinskih tura ili bar na kratku degustaciju u neku od lokalnih vinarija. Naposljetku, nemožete biti u Francuskoj, a ne poigrati se uloge someliera! 

Carcasonne je grad bajka. Svakim dahom udisat ćete povijest i otići s obećanjem da ćete se vratiti!

Eto, zato obožavam Francusku. Njezinu prirodu i urbani dio. Ljude i kulturu! I ponavljam da Francusku volim više od Pariza. Jer Francuska jeste više od Pariza!

Ovo ne znaći da zaobiđete glavni grad. To je samo, moja revolucionarska želja, da date priliku i onoj manje razvikanoj Francuskoj! A podjednako vrijednoj i podjednako lijepoj! I da i vi onda vičete, Pariz je ok, ali Francuska je više od toga.

 Pariz

Kada sam zadnji put bila u glavnom gradu Francuske, naziralo se da je grad pred eksplozijom. Pariz jeste kao onaj koji gledate u filmovima. Romantična Seina.  Champs d'Elyse i monumentalni Slavoluk pobjede. Baš kao na razglednicama. Veličanstveni , Eiffelov toranj koji dominira panoramom grada! Kad mu se približiš, srce lupa k'o ludo! Ovu fotografiju ispod njega slikala sam baš tako da se dočara njegova veličina... ili moja patuljastost !
Piramida ispred Louvra, kao svojevrsni simbol Pariza! I meni najdraži boemski Montmartre! Montmartre je Pariz kakav sam ja uvijek zamišljala. Boemi, pjesnici, slikari... Imala sam sreću da mi je hotel bio u neposrednoj blizini Montmartr-a! Tu sam uživala u prvoj jutarnjoj kavici i toplom croisant-u s neskrivenim oduševljenjem diveći se umjetničkom Parisu! Slikarima u pitoresknim uličicama. Ne možete biti u tom okruženju i ne biti nasmiješeni i uzbuđeni što ste tu! I dok ovo pišem i prisjećam se, smješak ne silazi s lica. No neću pisati o kulturnim znamenitostima Pariza. Svi ih znaju! I da baš su takve kakve ih zamišljate. Oduzimaju dah!

Ali baš činjenica što mi je hotel bio smješten gdje jeste, je i razlog što sam iz Pariza otišla s pomiješanim osjećajima oduševljenja  i gorčine. Prvu večer, smo napravili kardinalnu grešku i GPS smo uključili kad smo izašli iz hotela. Teta na GPS nas je odvela na krivo skretanje jer smo je aktivirali u hodu. Tu grešku više nikad, na niti jednom putovanju, nisam ponovila. Od tada odredim lokaciju dok sjedim uz kavicu. Poslikam rutu i krećem. Ne znam još uvijek je li nažalost ili srećom, ali zahvaljujući pogrešnom skretanju vidjela sam i onaj drugi Pariz. Mračniji i tužniji. Samo jedno pogrešno skretanje me je dovelo od „mog Pariza“, boemskog, luckastog i savršenog, do onog koji smrdi na mokraću, u kojem beskućnici spavaju na cesti uvučeni u vreću za smeće. Ono što me je dotuklo i natjeralo suze na oči je prizor obitelji s malim djetetom. Spavali su uz stepenice koje vode u podzemnu željeznicu! Cijela imovina im je bila nagurana u vrećice Auchan-a! Možete misliti koju tugu i bijes osjetite kad vidite da dijete poput vašeg spava na cesti u majčinom krilu! A potpuno ste nemoćni. Možete samo udjeliti koji eur, ali znat ćete da će im sutra biti jednako težak dan. Svakih 50ak metara grupe ljudi su se grijale, okupljene oko ogromnih limenih bačvi u kojima su palili vatru! Velik dio izloga je bio porazbijan i prekriven drvenim gredama! Ulice su bile pretrpane smećem. Kasnije smo od lokalnih ljudi saznali da su kante od smeća maknute zbog straha od terorizma. Događalo se valjda da se bombe ostavljaju u njima... Nakon ovog, nisam se iznenadila nedavnim neredima.

Bih li voljela da nisam vidjela TAJ Pariz?! Da sam živjela u uvjerenju da je Paris umjetnost i romantika! Kako je Pariz Francuska! Mislim da ne bi! Pariz su i ti boemski pjesnici i slikari, ali i ona obitelj koja spava na cesti. Pariz je i Louvre i bačve oko kojih se ljudi griju na ulici! Ako budete ikada išli tamo i želite ga doživjeti kao romantičnu razglednicu, a ne živući grad, odite do turističkih atrakcija i nemojte skretati s puta! Garantiram da ćete se oduševiti!
Ako ipak skrenete s puta, ne skrećite pogled. Jer i to je Pariz!

Možeš i točka - pratite i na Facebook-u




Primjedbe